poniedziałek, 7 lipca 2008

_ ja cię kocham, a ty śpisz_



Łapacz Snów ( za Wikipedią)

Łapacz snów (ang. dream catcher, dreamcatcher) - niegdyś amulet niektórych plemion Indian z Ameryki Północnej, obecnie także popularna nie tylko w Ameryce ozdoba o charakterze etnicznym.

Składa się z sieci wplecionej w okrąg wykonany ze sprężystego drewnianego pręta (np. wierzby). Spotykane są też łapacze w kształcie kropli wody i łapacze trójwymiarowe. Wewnątrz ramy wpleciona jest schodząca się spiralnie ku środkowi sieć ze ścięgna, włosia lub rzemienia. Amulet przyozdobiony jest zwykle piórami, paciorkami i innymi ozdobami, którym Indianie przypisywali określone właściwości magiczne. Łapacze snów zwykle wieszane były nad posłaniem lub przy wejściu do domostwa indiańskiego. Według wierzeń niektórych plemion, sny nawiedzające śpiących w domu musiały przejść przez amulet. Gęsta sieć miała przepuszczać jedynie dobre sny, a zatrzymywać nocne mary, które ginęły wraz z pierwszymi promieniami słońca.

Dziś, po prawie bezsennej nocy , przypominam sobie ten wieczór, prawie dwa lata temu, kiedy dostałam Łapacz Snów od MC* i MD*.
`Śpij dobrze` - powiedzieli - `
Śnij słodko. Odpocznij. To pomaga. Zobaczysz. `
I zobaczyłam.
Łapacz Snów zawisł na zagłówku mojego łózka.
Na poduszce, jak zwykle, drzemały obojętne koty.
I wspominam ten ówczas poranek, kiedy pierwszy raz od wielu zbyt długich, bezsennych nocy i zbyt wczesnych świtów - obudziłam sie lekka, wolna od złych myśli, wypoczęta, rześka , świeża. A Łapacz Snów wisiał na zagłówku mojego łózka

Dziś w nocy obudził mnie zły sen : MC* stał gdzieś i patrzył na mnie z oddali, z rozbitym, zakrwawionym nosem, w opresji jakiejś nieznanej. Przez otwarte w duszną noc okno słyszałam echa dalekiego koncertu. Muzyka niosła się zniekształconą frazą po trajektorii kilku kilometrów od lotniska w Babich Dołach.
Dziś w nocy bałam się o MC*.
I przytuliłam zapłakaną twarz do BP*.
I usłyszałam słowa pocieszenia.
Pomogło.
N
a zagłówku łóżka wisiał Łapacz Snów.
Na poduszce, jak zwykle , drzemały obojętne koty.

* MC - Młody Człowiek
*MD - Mała Dziewczynka
*BP - Bezpieczne Plecy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz